Textiltryck


Den här veckan har handlat om tryck på tyg. Ena metoden kallas batiktryck, men det ser inte ut som dem gamla t-sirtarna som vi alla haft på oss nån gång i livet, utan det ser ut såhär:

Man blandar mjöl å vatten till en smet något tjockare än pannkakssmet. Sedan spritsar man ut den som man vill åsså låter man det torka. När det torka så målar man över allt med textilfärg. då blir inte tyget färgat där mjölblandningen ligger, men om man vill kan man knäcka den innan man måla så det blir små sprickor som färgen kan sjunka ner i . Efter det ska färgen torka och då tar man bort mjölblandningen. Ta da!

Screentryck har vi också fått prova på. Då skär man ut det man vill trycka i tidningspapper eller over head blad. sen sätter man det på en ram som har ett fint fint nät som släpper igenom minimalt med färg. Man lägger lite färg på ramens ena sida å drar med en raka över till andra. Då har det kommit färg överrallt å där du har skure ut kommer färgen igenom på tyget! Bra va!?

Idag slutgjorde jag min andra stickade socka å jag är stolt för jag gjorde det helt själv. Hälen är ju ett problemområde men jag lyckades ta mig förbi det å då tar garnet slut. Nu har jag börjat på ett par till som jag hoppas blir lite jämnare å finare än mina första. dem ska givetvis också bli överknälånga.



/Monika

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0